Tuesday 3 April 2012

Hospital kerajaan punya cerita...

Rabu yang lepas aku ke hospital kerajaan untuk temujanji anak yang sulong. Kami sampai dalam jam 8.45 pagi. Macam biasa la kena ambil nombor untuk pendaftaran, then sekali lagi ambil nombor untuk berjumpa doktor di bahagian Klinik Pediatrik. Nombor yang aku dapat 2016. Kalau tak silap la…tapi yang pasti berakhir …16.

Temujanji jam 9 pagi. Bermula la…..sesi menunggu…..Sampai dah jenoh la anak aku panjat turun panjat turun papan gelongsor, jemu yang itu naik kuda pulak….. Tunggu punya tunggu punya tunggu, tak dipanggil-panggil jugak. Sampai anak aku pun dah tanya “Nape nombor Haziq tak kuar lagi mama?”

Time tu dah 11 pagi. Memang aku dah perasan, apasal la nombor melompat-lompat dipanggil, tak ikut turutan.Tapi aku sabarkan jugak hati…mungkin ikut kes kot, ye lah bilik-bilik doktornye banyak… Lagi pun selalu pun memang begitu…Tapi kali ni memang pelik dan melampau… So aku pun ringankan bontot pergi kaunter tanya nurse setelah skrin memanggil nombor 2026“ Kenapa nombor saya tak panggil-panggil lagi ni? Tolong check nombor 2016.”

Jawabnye “ Minta maaf puan, nombor ni salah. Takde dapat nombor lain ke?” Hohoho…Dapat tak u all bayangkan apa perasaan aku time tu? Takpe-takpe sabar-sabar…Nurse tu cakap lagi “Tunggu kejap ye, doktor dah ade, nanti kami panggil… Fine! Aku pun duduk dulu. Jam dah 11.30 pagi. Anak aku dah merengek. Tak pandang dah kuda ke papan gelongsor ke. Sesi melalak pulak dia buat…

Sekali lagi bontot aku jadi ringan. Agak bernada tinggi “Doktor ni ade ke tidak?” tak sempat dijawab, aku tambah lagi… “U all yang bagi saya nombor salah, kenapa saya pula yang perlu tunggu 2-3 jam?... bla…bla…bla… Datang la sorang nurse senior tanya aku kenapa, urusan ape then bawa aku ke ruangan bilik-bilik doktor. Hmm…….

Moral of the story…..Sabar itu perlu ada semasa berurusan dengan hospital kerajaan. Namun ketegasan dan kelezeran itu diperlukan bagi berhadapan dengan mereka yang buat kerja nak tak nak ni. So hari tu semua selesai dalam jam 1.30 pm. Urusan yang selalu berlangsung dalam 3 jam dah mencecah 5 jam. Hmm….

Balik rumah kenang-kenang balik situasi kat hospital rase nak tergelak pun ade. Teringat pada kata-kata adik lelaki aku satu ketika dulu…Time tu 2 minggu selepas melahirkan anak yang sulong. Dia dok kat kerusi, pakai kain pelekat sambil mendodoi anak aku dalam kain pelekat yang dia pakai. Sangat kreatif. Tentulah aku menjeling, bimbang anak jatuh. Then dia cakap “ Kak,aku tengok rupe kamu macam ibu ayam yang anak kecilnye dihampiri orang.” Hohoho….Mulut ko boleh tahan ye… Nasihat aku pada mak-mak kat luar sane toksah marah-marah la…hodoh! Pandai nasihat orang :)

1 comment:

angh said...

hahaha....mencuit hati..